tiistai 19. huhtikuuta 2011

Louhetta - anyone?

Noniin, peruspainajaista kiskoo päälle. Projektin alkuvaiheessa ts. lue heti vuoden vaihteen jälkeen soittelin louhijoita ja kaivinkoneurakoitsijoita läpi, jotta saisin keräiltyä jo aikaisessa vaiheessa paikkoja joista saisimme tontin täyttöön louhetta.

No, olin liian aikaisessa vaiheessa sitten...kyselemässä. Ei kukaan osannut vielä sanoa kevään jutuista mitään. Uusinta kierrosta helmikuussa, sitten maaliskuussa ja lopulta huhtikuussa. Sitten alkoi tilanne hahmottumaan ja parilta työmaalta piti irrota + 1000m3 louhetta. '

Tavaraa piti alkaa ilmestyä tontille ensin maanantaina 18.4...ei ilmestynyt...sitten 19.4 ei ilmestynyt. Tässä vaiheessa puhelin käteen ja soittamaan (aikaisemman tiedustelureissun myötä paljastuneiden yksityiskohtien perusteella) kaivinkonekuskille joka operoi tontilla, josta louhetta piti saada. Kuinka ollakaan, konekuskin näkemys tavaran irtoamisesta oli ihan toisenlainen kuin louhijalla, jonka kanssa asiaa olin sopinut. Nyt 18.4 muuttui 26.4 ja "500m3" muuttui muutamaksi kuormaksi. Oujee...

Onneksi jostain viidakkorumpu oli jauhanut tulosta ja taskussa oli toinenkin työmaa josta louhetta piti alkaa tulemaan...alkuviikosta eli 18-19.4 tienoilla. Ei alkanut tulemaan. Louhijalla oli ilmeisesti tapahtunut sairastuminen tai muu aikatauluongelma -> monen kiemuran kautta pääsin juttelemaan rakennuttajan ja myös rakentamisesta vastaavan firman kanssa...lopputuloksena oli vahva veikkaus, että louhetta alkaa tulemaan 26.4...oujee

Soittokierros yhdelle rakennusfirman työmaalle, josta alunperin epäilivät tavaraa irtoavan....ei irtoa...oujee

Soittikierros (neljäs) Kuopion kaupungille....vastaus sama...ei irtoa...oujee


Puhelu yhdelle rakentajalle, jonka tontilla näytti olleen kivan näköinen kasa louhetta...Yllättävä vastaus: "Joutaa ja irtoaa". Pikapuhelu kuorma-autoilijalle, auto tontin eteen keskiviikkona klo 10.00 jolloin paikalle saapuu tontilla jököttävän kaivinkoneen kuski ja silloin alkaa tavaraa liikkumaan. Rakentajan mukaan alkuun lähtee ainakin 20 kuormaa. Jos homma menee kuten tähänkin asti niin
a) auto ei tule tontille
b) konekuski ei tule tontille
c) kuormia tulee 20 kuorman sijasta 2
d) kuormat menee jonnekin ihan väärälle tontille tai jos tontti on oikea, niin ainakin ihan väärään kohtaan

Kohta d) vaatii jo aika ruhtinaallista lahjakkuutta, koska tonttien välillä on lähestulkoon näköetäisyys ja siirrettävä matka n. 50m

Koska aikaisemmat "ensiviikolla tulee" plänit opettivat, soitin vielä yhden puhelun louhijalle, joka aloittaa 25.4 alkavalla viikolla louhintaa lähistöllä. Ystävällisesti sain rakennuttajan yhteystiedot ja kävimme lämminhenkisen (siis oikeasti) keskustelun tilanteesta. Karkea arvio oli n. 300m3 irtolouhetta joista n. 100m3 oli menossa toisaalle. Kerroin kyyneleet silmissä, miten akuutti pula louheesta meillä olisi (mikä on enemmän kuin totta) tärkeää ja ehdotin mallia jossa heti tiistaina 26.4 tavaran irtoamisen myötä sitä aloitettaisiin ajamaan meille ja järkätään hänen "sijoituskohteeseen" se 50-100m3 louhetta muilta työmailta. Näin sovittiin...erinomaista yhteistyökyvykkyyttä vielä olemassa!!

Eli...pelin henki on se, että mikäli 26.4 ei ala tavaraa tontille tulemaan, niin sitten sitä pitää ruveta ajattamaan kalliilla rahalla hevontuutista saakka. Pohjat täytyy saada kuntoon huhtikuun aikana. Talopaketti tulee kuin höyryjuna juhannusviikolla ja jos alakerta/välipohja ei ole valmiina, niin sitten homma jatkuu syksyllä uudella talopaketin toimitusyrityksellä.

Toinen vaihtoehto on se, että 26.4 tontille jonottaa sen sata kuorma-autoa ja tontille ei pääse kilometriä lähemmäksi koska joka paikka on tukossa sitä paljon odotettua ja luvattua louhetta. Täytyy varmaan kaivinkonekuskia varoitella, että jos voisi vähän pitää 26.4 kalenterissa.

Täyttö joudutaan tekemään kahdessa erässä 1. täytetään sellaisen metrin siivu, ajetaan 0-100 mursketta niskaan, ajetaan valssijyrällä kenttä tiiviiksi ja sen jälkeen uusi täyttö...talon etureunaan sellaiset 70cm lisää ja se taas "täkätään" tiiviiksi paketiksi valssijyrällä.

Kuningasajatus on se, että 1. tiivistys saadaan tehtyä kuluvan viikon aikana ja sitten lopputäytöt + tiivistykset "päästäisen" jälkeen.

On se kiva, kun projekti on alkumetreistä lähtien heti kriittisellä polulla. Onneksi tähän samaan aikataulukriisistä toiseen hommaan on jo työkuvioissa tottunut...business as usual...

ps. Jos jollakin olisi louhetta ylimääräisiä kuormia huhtikuussa, niin silvuplee ja kontaktoikaa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti